2025.03.31

Öppet hus samrådshandlingar

En stor grupp av boende gick tillsammans till kommunens samrådsmöte för sakägare 31 mars för att ställa frågor utifrån de samrådshandlingar för detaljplan som presenteras. Kommunen verkar ha prioriterat hastighet och flexibilitet framför miljöomsorg.

Vi kan konstatera utifrån kommunens svar att arbetet med detaljplanen har gått väldigt fort. En konsult la sammanlagt 3 arbetsdagar på att utreda de 5 platserna i lokaliserings-utredningen och platsen Nor är utvald av företaget Swebal AB, inte av Nora kommun. Kommunen har inga svar om var lagring av sprängämnen ska ske och har inga svar om varför man inte inkluderat vatten och avloppsledningar på Vikerns botten i detaljplanen. De hänskjuter alla frågor till andra processer. Vi menar att det är omöjligt för Noras politiker att ta ett väl grundat beslut för detaljplanen när det lägga fram som ”en allmän industri” och inte den sprängämnesfabrik det faktiskt är. Kommunen ordnar en informationsträff till den 9 april klockan 13-19 på Stadshotellet i Nora. Vi uppmanar alla att gå dit, ställa frågor, föra dialog med kommunen och lämna in yttranden.

Skriv på Protestlista