Samrådstiden för Nora kommuns detaljplan som föreslår att skogen bredvid Nor ska bli ett industriområden är slut och alla yttrande finns som allmänna handlingar som kan begäras ut från stadsbyggnadskontoret. Många myndigheter, föreningar och privatpersoner har lämnat in yttranden. De flesta yttranden är väldigt negativa till etableringen. Det är tydligt från svaren att planen tagits fram i stor hast. Många stora, helt avgörande frågor så som vägen till den tilltänkta fabriken och elförsörjning saknar helt planering.
Trafikverket skriver i sitt yttrande angående finansiering av vägen:
“Trafikverket vill tydliggöra att samtliga åtgärder på det statliga vägnätet till följd av detaljplan/exploatering ska bekostas av kommunen. Avtal mellan kommunen och Trafikverket om finansiering och genomförande behöver vara undertecknade innan kommunen antar planen. Trafikverket anser att detta behöver framgå av planbeskrivningen.”
Noras politiker har gång på gång sagt att det här är en etablering som ska skapa inkomster för kommunen. Inte en enda gång har de sagt att detta kräver investeringar för vägen i mångmiljonklassen från Nora kommuns skattebetalare. Vem ska betala? Uppenbart är i alla fall att Trafikverket inte planerar att ta notan.
E.ON som äger alla ledningar i området skriver i sitt yttrande:
“Idag har E.ON ett landsbyggdsnät i området vilket inte är dimensionerat
för effekten som en industri efterfrågar. Att förstärka och bygga fram ett elnät för den effekt som en industri kräver är omfattande i tid.
Gällande denna detaljplan är det geografiska läget den största utmaningen vilket resulterar att det kan ta flera år från att vi får reda på önskad effektbehov till att vi kan erbjuda en anslutning.”
Den informationen stämmer ju inte alls överens med Sweden Ballistics mediala planer om att vara i drift 2027. Tänker de driva fabriken utan el eller är deras tidsplanering en önskedröm? Avsaknaden av verklighetsförankring gör oss närboende väldigt oroade. Hanteras andra frågor som rör miljö och säkerhet med samma brist på noggrannhet?
Någon som också undrade vad som stämmer är miljöpartiets Monika Aune som nyligen genom en interpellation i Noras kommunfullmäktige ställde Dan Pierre (M) till svars. Hon ställde frågor om kommunstyrelsens ordförandes inblandning i de möten där planer på att kringgå miljölagstiftning har diskuterats. Om detta rapporterade Länsposten.