Prenumerera här: Kontakt

 

 

 

 

Hej!

Det här är det femte nyhetsbrevet från oss som organiserat oss för att bevara Nor.

Företaget Sweden Ballistics som planerar för en TNT fabrik i Nor har stor brådska och har därför satt igång flera processer samtidigt. Vi försöker informera om allt som pågår och samla allt det stora engagemanget som finns för att bevara byn Nor och förutsättningarna att bo i närheten av Vikern.

För att visa för beslutsfattare hur många vi är som ser att Nor är fel plats för en sådan här kemisk industri så har vi startat en protestlista. Många hundra har redan skrivit på men vi vill förstås att alla som känner som vi ska få möjlighet att skriva under.  Så skriv på listan, mejla den till släktingar och vänner som är engagerade i frågan, dela den på sociala medier.  Att vi är många ger hopp! Här finns listan.

 

 

Samrådstiden för Nora kommuns detaljplan som föreslår att skogen bredvid Nor ska bli ett industriområden är slut och alla yttrande finns som allmänna handlingar som kan begäras ut från stadsbyggnadskontoret. Många myndigheter, föreningar och privatpersoner har lämnat in yttranden. De flesta yttranden är väldigt negativa till etableringen. Det är tydligt från svaren att planen tagits fram i stor hast. Många stora, helt avgörande frågor så som vägen till den tilltänkta fabriken och elförsörjning saknar helt planering.

Trafikverket skriver i sitt yttrande angående finansiering av vägen:

“Trafikverket vill tydliggöra att samtliga åtgärder på det statliga vägnätet till följd av detaljplan/exploatering ska bekostas av kommunen. Avtal mellan kommunen och Trafikverket om finansiering och genomförande behöver vara undertecknade innan kommunen antar planen. Trafikverket anser att detta behöver framgå av planbeskrivningen.”

Noras politiker har gång på gång sagt att det här är en etablering som ska skapa inkomster för kommunen. Inte en enda gång har de sagt att detta kräver investeringar för vägen i mångmiljonklassen från Nora kommuns skattebetalare. Vem ska betala? Uppenbart är i alla fall att Trafikverket inte planerar att ta notan.

E.ON som äger alla ledningar i området skriver i sitt yttrande:

“Idag har E.ON ett landsbyggdsnät i området vilket inte är dimensionerat

för effekten som en industri efterfrågar. Att förstärka och bygga fram ett elnät för den effekt som en industri kräver är omfattande i tid.

Gällande denna detaljplan är det geografiska läget den största utmaningen vilket resulterar att det kan ta flera år från att vi får reda på önskad effektbehov till att vi kan erbjuda en anslutning.”

Den informationen stämmer ju inte alls överens med Sweden Ballistics mediala planer om att vara i drift 2027. Tänker de driva fabriken utan el eller är deras tidsplanering en önskedröm? Avsaknaden av verklighetsförankring gör oss närboende väldigt oroade. Hanteras andra frågor som rör miljö och säkerhet med samma brist på noggrannhet?

Någon som också undrade vad som stämmer är miljöpartiets Monika Aune som nyligen genom en interpellation i Noras kommunfullmäktige ställde Dan Pierre (M) till svars. Hon ställde frågor om kommunstyrelsens ordförandes inblandning i de möten där planer på att kringgå miljölagstiftning har diskuterats. Om detta rapporterade Länsposten.

Vi blir fler och fler som ser orimligheten i det här men de flesta är ännu ovetande om etableringen och de konsekvenser det innebär. Du kan hjälpa till genom att prata med andra så att fler får veta om vad som är på gång. Sprid information om vår hemsida, vårt protestbrev och vårt nyhetsbrev. Hör av dig till Noras kommunpolitiker, det är de som kommer ta besluten. Allas kontaktuppgifter finns på kommunens hemsida.

På gång

Samråd för ansökan till Mark- och miljödomstolen, yttrande ska lämnas in senast 30 maj. Företaget har parallellt med kommunens detaljplanearbetet ansökt till Mark- och miljödomstolen om tillstånd för uppförande och drift av anläggningen. Vill man begära ut handlingar så är målnumret M 2041-25. Även här kan alla yttra sig. Vi håller på och sammanställer vårt yttrande.

Bildande av förening. För att gemensamt kunna anlita juridisk hjälp och finansiera kostnader för att sprida information har vi bildat en förening. Det kommer snart komma mer information hur man kan stödja föreningen i vårt arbete för att bevara Nor. Föreningen bygger fortsatt helt på ideellt arbete.

Utdelning av informationsblad. Vi har tagit fram ett informationsblad som finns att ladda ner på vår hemsida och som nu är utdelat i de flesta av kommunens brevlådor. Vill du hjälpa till med att trycka fler eller dela ut så hör av dig.

Guidade visningar i Nor. Framöver under senvåren kommer vi ordna guidade visningar i Nor för alla som är intresserade. Håll utkik här och på vår hemsida för datum.

Vill du komma i kontakt med oss eller har idéer för att hjälpa oss nå ut så hör av dig till hej@bevaranor.se.

Bevara Nor är en sammanslutning av drygt 160 personer – grannar, närboende, vuxna och barn som har organiserat oss för att bevara Nor. Vi motsätter oss starkt att Östra Hagen skulle vara rätt plats för en TNT fabrik. Vi vill att en seriös lokaliseringsutredning görs för att hitta en plats med minsta möjliga påverkan på naturen och närboende.

Bevara Nor i media

Här finns länkar till all media som berör fabriken. Både granskningar och sådant som vi har medverkat i och debattartiklar någon av vi närboende skrivit eller som berör fabriken. De ljusare gröna är nya artiklar sedan förra nyhetsbrevet och de mörkare är ett urval av äldre artiklar. Fler artiklar finns länkade på vår hemsida under “aktuellt”.

 

 

Skriv på Protestlista