Hej!
Det här är det andra nyhetsbrevet från oss grannar som har organiserat oss för att bevara Nor. Vi som bor i byn Nor med omnejd har fortsatt berätta om de stora riskerna vi ser för hela bygden, sjön Vikern och naturen om planerna på en TNT fabrik i Östra Hagen skulle bli verklighet.
Det har visat sig att det inte bara finns risker med lokaliseringen av fabriken, utan Sveriges Radio Ekot rapporterar att säkerhetsexperter även ser risker med den aktör som ska leverera tekniken till fabriken. Aktören har kopplingar till Ryssland och har begått bokföringsbrott. Det här är information som inte har gjort oss lugnare.
Flera medier har varit i Nor och träffat oss. Nerikes Allehanda skrev ett stort reportage om vårt motstånd mot att vår bygd ska förvandlas till ett industriområde. SVT lyfter vår oro för miljön, den tunga trafiken och Noras politikers bristande engagemang i att sätta sig in i frågan.
Vi har också själva skrivit flera debattartiklar. Vi har syns i den nationella pressen där tidskriften ETC publicerade vår gemensamma debattartikel om hur Noras toppolitiker genom sin iver till tillväxt kombinerat med ökad militarisering skapar en brådska och sätter miljöhänsyn och hänsyn till lokalsamhället i andra hand. En av oss grannar har också i Nerikes Allehanda skrivit ett inlägg om de mångmiljonkostnader som Nora kommun kan dra på sig för vattenledningar och kapacitetshöjning som krävs för att koppla en eventuell fabrik till det kommunala vattensystemet. Kostnader som kan hamna på alla Norabors vattenräkningar. Ett annat inlägg i Nerikes Allehanda berörde den bristande processen och kommunen och politikernas ovilja att svara på våra frågor. Länkar till all media finns även längst ner i nyhetsbrevet.
Vi blir fler och fler som ser orimligheten i det här men de flesta är ännu ovetande om etableringen och de konsekvenser det innebär. Du kan hjälpa till genom att prata med andra så att fler får vet om vad som är på gång. Sprid information om vår hemsida, vårt nyhetsbrev och det informationsmöte som vi planerar. Hör av dig till Noras kommunpolitiker, det är de som kommer ta besluten.