Nyhetsbrev 2, 2025-03-22

Prenumerera här: Kontakt

­

Hej!

Det här är det andra nyhetsbrevet från oss grannar som har organiserat oss för att bevara Nor. Vi som bor i byn Nor med omnejd har fortsatt berätta om de stora riskerna vi ser för hela bygden, sjön Vikern och naturen om planerna på en TNT fabrik i Östra Hagen skulle bli verklighet.

Det har visat sig att det inte bara finns risker med lokaliseringen av fabriken, utan Sveriges Radio Ekot rapporterar att säkerhetsexperter även ser risker med den aktör som ska leverera tekniken till fabriken. Aktören har kopplingar till Ryssland och har begått bokföringsbrott. Det här är information som inte har gjort oss lugnare.

Flera medier har varit i Nor och träffat oss. Nerikes Allehanda skrev ett stort reportage om vårt motstånd mot att vår bygd ska förvandlas till ett industriområde. SVT lyfter vår oro för miljön, den tunga trafiken och Noras politikers bristande engagemang i att sätta sig in i frågan.

Vi har också själva skrivit flera debattartiklar. Vi har syns i den nationella pressen där tidskriften ETC publicerade vår gemensamma debattartikel om hur Noras toppolitiker genom sin iver till tillväxt kombinerat med ökad militarisering skapar en brådska och sätter miljöhänsyn och hänsyn till  lokalsamhället i andra hand. En av oss grannar har också i Nerikes Allehanda skrivit ett inlägg om de mångmiljonkostnader som Nora kommun kan dra på sig för vattenledningar och kapacitetshöjning som krävs för att koppla en eventuell fabrik till det kommunala vattensystemet. Kostnader som kan hamna på alla Norabors vattenräkningar. Ett annat inlägg i Nerikes Allehanda berörde den bristande processen och kommunen och politikernas ovilja att svara på våra frågor. Länkar till all media finns även längst ner i nyhetsbrevet.

Vi blir fler och fler som ser orimligheten i det här men de flesta är ännu ovetande om etableringen och de konsekvenser det innebär. Du kan hjälpa till genom att prata med andra så att fler får vet om vad som är på gång. Sprid information om vår hemsida, vårt nyhetsbrev och det informationsmöte som vi planerar. Hör av dig till Noras kommunpolitiker, det är de som kommer ta besluten.

På gång

Informationsmöte i Nora församlingshem söndagen den 30 mars. Söndagen den 30 mars klockan 17:00 kommer vi att ordna ett informationsmöte i Noras församlingshem. Vi kommer att informera om konsekvenserna av en fabriksetablering och svara på frågor. Inbjudna gäster, Åke Mossberg och Ingemar Karlsson, kommer att berätta om Nors historia och järnvägen som går igenom det planerade området. Varmt välkommen dit! Och ta gärna med dig någon du känner så att fler får vetskap om vad som är på gång.

Bymöte och korvgrillning i Nor på långfredagen den 18 april klockan 11. Vi samlas vid hyttan i Nor. Alla närboende och sympatisörer är välkomna för att träffas, samla kraft och ha trevligt. Tipspromenad för barn och vuxna. Ta med fikakorgen och det kommer finnas möjlighet att grilla.

Samråd för detaljplan. Kommunen går vidare med sina planer och har tagit fram en detaljplan för området. Det är möjligt för alla att lämna in skriftliga yttranden fram till den 24 april och påverka processen. De ordnar en informationsträff den 9 april klockan 13-19 på Stadshotellet i Nora. Vi uppmanar alla att gå dit, ställa frågor, föra dialog med kommunen och lämna in yttranden. Detta är alltså inte vårt arrangemang, det är Nora kommun som är arrangör.

Guidade visningar i Nor. Framöver under våren kommer vi ordna guidade visningar i Nor för alla som är intresserade, håll utkik här och på vår hemsida för datum.

Vill du komma i kontakt med oss eller har idéer för att hjälpa oss nå ut så hör av dig till hej@bevaranor.se.

Bevara Nor är en sammanslutning av drygt 160 personer – grannar, närboende, vuxna och barn som har organiserat oss för att bevara Nor. Vi motsätter oss starkt att Östra Hagen skulle vara rätt plats för en TNT fabrik. Vi vill att en seriös lokaliseringsutredning görs för att hitta en plats med minsta möjliga påverkan på naturen och närboende.

Bevara Nor i media

Skriv på Protestlista