Prenumerera här: Kontakt

 

 

 

 

Hej!

I snart ett år har vi hört från alla politiker som inte tagit ställning emot en TNT fabrik i Nor att de ska “lyssna på experterna”, “lyssna på domstolen”, “låta processen ha sin gång”. Utifrån det är det oerhört förvånande att få reda på att ledande politiker nu går före processen i Mark- och miljödomstolen och planerar att på onsdag den 22 oktober i kommunfullmäktige ta beslut om att skriva avtal med Sweden Ballistics. De två avtalen handlar om Väg 742 och nedläggning av VA-ledning i Vikern. De beskriver att Nora kommun ska avtala med Trafikverket om att ta fram en vägplan för att helt bygga om väg 742 utifrån Sweden Ballistics behov. De bilagor som hänvisas till beskriver en breddning och asfaltering av vägen och anläggning av 38 mötesfickor som alla är dimensionerade för att två tankbilar ska kunna mötas. Kostnaden för planen är 6 miljoner och de pengarna ska kommunen vara garant för. Kommunens säkerhet ska vara en bankgaranti för halva summan, men 3 miljoner är kommunen beredd att riskera utifall att det nystartade bolaget som hittills tjänat noll kronor skulle gå i konkurs eller dra sig ut.

Avtalen beskriver alla parters roller. Sweden Ballistics ska bland annat “initiera, bekosta och genomföra de fastighetsbildningsåtgärder som krävs”. Det betyder i det här fallet att avstycka privat mark för att kunna bredda vägen. De har bara missat den lilla detaljen att de flesta som äger marken inte vill sälja och enligt lag kan inte ett privat företag expropriera mark, det måste en kommun göra. Så även om det kanske är skönt för politiker att lägga det på någon annan så kommer frågan om expropriering att falla tillbaka på dem.

Markägare längs med väg 742 skrev för en månad sedan en insändare i Nerikes allehanda om just detta, de vill inte att deras mark sa tvångsinlösas. Detta borde kommunfullmäktiges och kommunstyrelsens respektive ordförande Dan Pierre och Mikael Wahlberg vara medvetna om och respektera. Ändå lägger de fram de här ärendena för beslut NU, till och med innan domstolen sagt sitt.

 

 

Flera sakägare inklusive föreningen Bevara Nor och Vikern yrkar att både ombyggnationen av väg 742 och nedläggningen av VA-ledningen i Vikern ska vara en del av den samlade bedömningen i Mark- och miljödomstolen. Blir det domstolens bedömning är det mycket utredningar som behöver till innan det som står i de här avtalen kan bli verklighet. Sweden Ballistics är de som tjänar på att skynda på processen. Tid är pengar för dem, stora pengar. Det är sorgligt att ledande politiker spelar med i den leken och stressar fram beslut i kommunfullmäktige för att påverka domstolens utfall istället för att invänta vad domstolen säger.

Vi hoppas att varje ledamot i varje parti tar sitt ansvar och funderar på om det här är rätt väg att gå. Även om man principiellt är positiv till en fabriksetablering bör man väl vilja höra vad domstolen säger innan kommunen binder upp sig i avtal?

Vill du läsa mer om väg 742 finns det en sammanfattning på vår hemsida, du hittar den här.

 

 

Datum är satt för förhandlingar. Mark- och miljödomstolen kommer komma till Nora den 25-26 november. I samband med förhandlingarna kommer det också genomföras något som kallas “syn”, där domstolen kommer att se platsen för etableringen. Föreningen Bevara Nor och Vikern har tillsammans med många boende ett gemensamt juridiskt ombud. Vi vill tacka alla som blivit medlemmar i föreningen och har stött oss via swish!

Vi har samlat ihop mycket pengar tillsammans men har ännu en bit kvar till målet. Ju mer pengar vi har, desto mer tid kan våra jurister lägga på att förbereda inför förhandlingen. Det är stora krafter och mycket pengar som står bakom TNT-fabriken men vi är många som vill se en annan utveckling för bygden. Vi ber alla som har möjlighet att bidra. Många bäckar små, varje hundralapp, tar oss en bit på vägen!

Nästan 1300 personer har nu skrivit på protestlistan mot TNT fabrik i Nor!! För att visa för beslutsfattare hur många vi är som ser att Nor är fel plats för en sådan här kemisk industri så har vi en protestlista. Så skriv på listan, mejla den till släktingar och vänner som är engagerade i frågan, dela den på sociala medier.  Att vi är många ger hopp! Här finns listan.

 

 

På gång

Kommunfullmäktige 22 oktober 16:00. Då finns de avtalen som beskrivs här i mejlet på dagordningen. Gå gärna dit och lyssna på debatten och stöd politikerna som yrkar på avslag.

Detaljplanen Timanshyttan 1:6 är ute på granskning till den 2 november. Nora kommun går vidare med detaljplanen, nu är det granskning. Det betyder att de har gjort de förändringar de anser behövs utifrån alla synpunkter som kommit in och att allmänheten nu har en sista chans att komma in med synpunkter. Tänk på att detta är ett nytt steg i processen. Om de inte har lyssnat på dina inspel behöver du yttra dig igen. Här finns handlingarna . Läs och lämna synpunkter innan 2 november!

Stöd Bevara Nor och Vikern ekonomiskt. För att gemensamt kunna anlita juridisk hjälp och finansiera kostnader för att sprida information har vi bildat en förening.

För att stödja vårt arbete kan man bli medlem i vår ideella förening eller skänka pengar.

Bli medlem:

Medlemsavgiften är 500 kr per person och kalenderår. För att bli medlem ska du swisha till nr: 123 417 40 25 eller sätta in pengar på bankkonto: 9060.83.802.10 (Länsförsäkringar).  Skriv ditt personnummer i meddelanderutan. När du gjort detta mejlar du kassor@bevaranor.se och skriver att du vill bli medlem och ditt för- och efternamn, adress, e- post, telefonnummer och personnummer.

Skänka pengar som privatperson eller företag:

Du kan skänka pengar till föreningen genom att swisha till nr: 123 417 40 25 eller sätta in pengar på bankkonto: 9060.83.802.10 (Länsförsäkringar). Om du vill ha ett kvitto på ditt bidrag så skriv ditt personnummer eller organisationsnummer i meddelanderutan. Mejla sedan kassor@bevaranor.se och ange samma nummer / namn / företagsnamn och e-post och skriv att du vill ha ett kvitto.

Stödja föreningen mot att synas på vår hemsida:

Om du vill stödja vår förening och att ditt företagsnamn och logga ska synas på vår hemsida kontakta kassor@bevaranor.se

Vi finns på Facebook och Instagram! Följ oss där och gilla gärna inläggen för att de ska få större spridning och att fler ska nås av inläggen. Du hittar oss genom att söka på “bevara nor” eller trycka på länkarna längst ner i mejlet.

Vill du komma i kontakt med oss eller har idéer för att hjälpa oss nå ut så hör av dig till hej@bevaranor.se.

Bevara Nor är en sammanslutning av ca 200 personer – grannar, närboende, vuxna och barn som har organiserat oss för att bevara Nor. Vi motsätter oss starkt att Östra Hagen skulle vara rätt plats för en TNT fabrik. Vi vill att en seriös lokaliseringsutredning görs för att hitta en plats med minsta möjliga påverkan på naturen och närboende. Det här är det elfte nyhetsbrevet från oss som organiserat oss för att bevara Nor.

Bevara Nor i media

Här finns länkar till en del media som berör fabriken. Både granskningar och sådant som vi har medverkat i och debattartiklar någon av vi närboende skrivit eller som berör fabriken. De ljusare gröna är nya artiklar sedan förra nyhetsbrevet och de mörkare är ett urval av äldre artiklar. Fler artiklar finns länkade på vår hemsida under “aktuellt”.

 

 

Skriv på Protestlista