Utsläpp vatten

Kan kvicksilver frigöras från sjön Vikerns bottenslam?

Man har planerat att dra vatten- och avloppsledningar till trotylfabriken på sjön Vikerns botten, men det är oklart vem som betalar. Företaget har inte kommenterat att sjöbotten är svårt förorenad.

Vid samrådsmöte 13 januari 2025 bekräftade Nora kommun att de skulle bekosta framdragning av ledningar fram till fabriken, men enligt senare besked från kommunen ska Sweden Ballistics AB stå för ledningarna över Vikerns botten.

Stora mängder kvicksilver släpptes ut ifrån en av Nitro Nobels fabriker belägen nära Lillsjön där man tillverkade ett raketbränsle, Nitroform. Tillverkningen pågick i ett par decennier fram till 1976 då fabriken exploderade. Mycket höga nivåer kvicksilver har uppmätts i norra Vikern och Lillsjöns botten, även höga halter av bly.

En nedläggning av spillvatten- och färskvattenledningar på botten medför risk för att gifterna frigörs.

Kvicksilver är framför allt farligt i fosterstadiet. Exponerade barn kan födas med intellektuell funktionsnedsättning, minskad koncentrationsförmåga, försämrad språkutveckling och försämrad minnesfunktion.

Det finns även risk för explosiva ämnen i sedimenten, vilket också kan försvåra arbetet med att lägga ner vatten- och avloppsledningar. TNT och liknande ämnen, som är cancerframkallande, kan finnas i sjöbotten.

Dessutom har förhöjda halter av dioxin och kreosot påträffats i sedimenten längs Vikerns östra strand.

Sjöbotten i Vikern är stenig och kuperad, vilket kan kräva sprängning eller muddring, med risk för spridning av föroreningar i sjöbotten till vattnet (och därmed även till den kommunala badplatsen Käppstabadet) och nedströms. Länsstyrelsen har tidigare utfärdat förelägganden på grund av höga kvicksilverhalter, och totalförsvarets forskningsinstitut har 2010 rekommenderat restriktioner för konstruktionsarbeten (bryggor, muddring etc) i området.

Nora kommun och Sweden Ballistics AB måste ta hänsyn till dessa miljökrav innan projektet kan genomföras. Saneringskostnader kan också tillkomma. Om kommunen ska stå för kostnaderna för byggande, drift och underhåll, av vatten- och avloppsledningar över Vikern, bör de informera kommuninvånarna om detta.

Sweden Ballistics AB visar på sin hemsida att de planerar att lägga ledningarna på Vikerns botten på en ”sidenduk” för att förhindra att giftiga sediment rörs upp i vattnet. Det finns dock inga bevis i den vetenskapliga litteraturen att detta förfarande skulle ge en påtaglig minskning av risken för spridning av kvicksilver mm.

Läs här ett detaljerat yttrande om ledningar på Vikerns botten

Skriv på Protestlista