2025.12.17

Chockerande beslut av Mark- och Miljödomstolen

Domstolen har sagt sitt – TNT-fabriken får byggas i Nor. Bevara Nor överväger nu ett överklagande efter domen.

Länk till artikel i Nerikes Allehanda för prenumeranter här.

Några uttalanden från oss i Bevara Nor:

Idag meddelade Mark- och miljödomstolen att Sweden Ballistics AB ges tillstånd enligt 9
kap. miljöbalken till uppförande och drift av en anläggning för tillverkning av trinitrotoluen i
Timanshyttan 1:6 i Nora kommun. Domstolen gav dock inte tillstånd till att bolaget skulle få
ta tillståndet i anspråk innan det vunnit laga kraft, vilket öppnar för ett möjligt överklagande.
Boende i Nor är oerhört besvikna och ifrågasätter hur miljölagstiftningen tillämpats.
”Vi ska läsa domen noga och överväga ett överklagande, Vi uppfattar att den politiska
brådskan att stärka försvarsindustrin sker på bekostnad av miljölagstiftning och rättssäkerhet
säger Mårten Nehrfors, ordförande för Föreningen Bevara Nor och Vikern.
”Det finns stora brister i underlagen som behandlades i domstolen de visade på en
ofullständig miljökonsekvensbeskrivning och riskanalys. Vi är djupt oroade över att
domstolen accepterat bolagets ord utan annan försäkran. Det saknas klarhet i hur de över
3250 kg cancerogent rödvattenslam som skapas dagligen ska hanteras. Det är inte rimligt
att bevilja tillstånd utan garantier för att boende och miljön inte drabbas av det giftiga
avfallet.” säger Mårten Prag, närmaste granne söderut från fabriksområdet.
“Hela processen som rör etableringen har kantats av oegentligheter, försök till att mörka
insyn för allmänheten och media vilket drivits på av ett allt för nära samarbete med Sweden
Ballistics och Nora kommuns ledning. Det är många beslut och processer kvar innan det här
är avgjort, Men oavsett hur det till slut går är vi omskakade och bedrövade av det vi fått
insyn i. Ett ett flertal myndigheter, inte minst Nora kommun och Länsstyrelsen har avstått att
ta ansvar för det som de borde ta ansvar för, artskydd, miljö och människors hälsa.” säger
Torkel Freed, boende i Nor.
”Vi har investerat allt vi har i våra hus och gårdar. Vi har våra liv här. Nu kan vi inte bo kvar.
Vår tillvaro är ödelagd. En TNT-fabrik och de anpassningar av infrastruktur som krävs
kommer innebära oerhörda konsekvenser för miljön och säkerheten här i Nor. Byn kommer
troligen avfolkas. Sjön Vikern riskerar att förgiftas av utsläpp och tungmetaller. Fabriken
hade kunnat byggas någon annanstans än i orörd natur i närheten av boende.” säger Anki
Fogdeby, boende i Fogdhyttan.
Skriv på Protestlista